• Founders Drive
  • Posts
  • FD01 - Toate business-urile mari au fost cândva mici.

FD01 - Toate business-urile mari au fost cândva mici.

Cum să folosești asta în avantajul tău.

Ediția 1 - 31 ianuarie 2025

2 idei

  1. Toate business-urile mari au fost cândva mici

"Suntem un business mic și nu avem bugete să ne batem cu giganții. Ce să facem?"

Toate business-urile mari au fost cândva mici. Dacă ești în această situație, ce poți face este să te diferențiezi mai puternic decât jucătorii mari. E greu să-i bați la gama de produse, marje de profit, volume etc.

Dar e ușor să-i bați în altceva, și anume: în poveste, în emoție, în latura umană.

Orice tranzacție are la bază o emoție.

Cu cât generezi o emoție mai puternică, un brand personal cu care oamenii să rezoneze, o poveste pe care oamenii să o aprecieze și în care să se regăsească, cu atât ai șanse mai mari să furi clienți de la jucătorii mari.

Aici e avantajul unui business mic. E foarte ușor să fie relatable. E foarte ușor să transmită emoție. Are libertate să facă ce dorește, fără 1000 de aprobări.

Oamenii s-au săturat să fie marketați încontinuu.

Folosește faptul că ești mic în avantajul tău. Transmite emoție. Spune-ți povestea.

Oamenii cumpără emoțional. Use this at your advantage.

  1. Cum știi că ai setat obiectivul corect de marketing?

Golden rule: identifică problema fundamentală care te ține pe loc în acest moment. Care este acel lucru pe care vrei să îl rezolvi cu prioritate?

  • vânzări prea mici?

  • cost de achiziție client prea mare?

  • lead-uri de slabă calitate?

  • rată de conversie mică pe site? 

  • profit prea mic?

Ți-am dat doar câteva exemple, pentru inspirație. Uita-te în business-ul tău și vezi unde arde mai tare.

Recomandări pentru setarea unui obiectiv de marketing: 

  • are cel mai mare impact în business în acest moment

  • este realizabil cu resursele actuale

  • poate fi atins în 3-6 luni  

  • este măsurabil și ușor de urmărit

Care sunt consecințele unui obiectiv prost ales?

  • risipești resurse

  • amâni rezolvarea problemelor critice care îți blochează creșterea

  • creezi confuzie în echipă prin urmărirea unor ținte irelevante

  • întârzii creșterea reală a business-ului

O lecție

Anul trecut am lucrat cu un antreprenor care schimba focusul și obiectivele aproape lunar. O lună voia să creștem vânzările, altă lună voia mai mulți followers pe social media, apoi voia să lanseze o gamă nouă de produse, iar ulterior să deschidă un alt business.

Nu existau resurse necesare pentru niciunul dintre aceste lucruri pentru că, real, vânzările erau la pământ. De ce? Peste 80% din produsele de pe site aveau stoc epuizat, iar cele 20% rămase fie nu erau de sezon, fie nu erau vandabile.

În loc să se concentreze pe prioritatea nr. 1 – refacerea stocurilor – își aloca timpul și resursele pentru alte lucruri. Mai mult, nici nu delega responsabilitatea către colegi.

Lipsa clarității avea efecte negative în tot business-ul: angajații nu știau ce să facă, nu existau obiective de performanță clare, colaboratorii erau confuzi, iar cashflow-ul era pe minus.

Cea mai importantă lecție din această colaborare (care s-a terminat destul de repede) este simplă: dacă nu ai claritate în ceea ce vrei, nimeni nu va ști ce să îți ofere. Este esențial să știi ce să le ceri furnizorilor, colaboratorilor și angajaților. Astfel, ai cele mai mari șanse să obții rezultate.

De făcut: ia-ți 30 minute și pune pe foaie toți furnizorii sau colaboratorii tăi. Asigură-te că fiecăruia îi sunt clare obiectivele în colaborarea voastră și care este cel mai important rezultat pe care aceștia trebuie să-l obțină. Apoi asigură-te că toate aceste obiective sunt aliniate cu direcția business-ului, dar și cu starea lui actuală.

O recomandare

Nu-mi aduc aminte să fii citit o carte în ultimii 10 ani cu atât de multă plăcere și nerăbdare. Pur și simplu am devorat-o. O consider un must read pentru orice antreprenor.

Este vorba despre Shoe Dog by Phil Night, fondatorul Nike. 

Vei descoperi o imagine autentica a ceea ce înseamnă să construiești un imperiu.

Phil povestește cu o sinceritate rară toate momentele de îndoială, eșecurile, riscurile, dar și sacrificiile, precum faptul că relația cu primul lui copil a fost una complet eșuată deoarece era tot timpul absent din familie.

Recomand să o citești în limba engleză. Abia aștept să-mi spui cum ți s-a părut.

Eu am luat-o de la Cărturești.

Dacă ai ajuns până la final, nu pot decât să îți super mulțumesc și să îmi exprim recunoștință profundă.

Sper că ți-ai luat ceva valoros.

Dă-mi un reply cu 1 lucru pe care îți propui să-l faci după ce ai citit newsletter-ul.

Promit să îți răspund și să detaliem împreună astfel încăt să ne asigurăm că vei implementa.

Pe data viitoare!

Tiberiu